Dog days - Reisverslag uit Coorparoo, Australië van Karen Mermans - WaarBenJij.nu Dog days - Reisverslag uit Coorparoo, Australië van Karen Mermans - WaarBenJij.nu

Dog days

Door: Kangaren

Blijf op de hoogte en volg Karen

19 Januari 2015 | Australië, Coorparoo

En nee, we zijn nog niet zover als in Florence and the Machine zingen "the dog days are over" ... In het Nederlands spreken we over hondenweer als het pijpenstelen regent en erg guur is, maar in het Engels betekent het iets anders. Iedereen, jaja, zelfs in Belgie hebben we ze, herkent het gevoel van zwoele, hete zomerdagen, waarbij het relatief vochtig is, een beetje te weinig zuurstof in de lucht, een warmere gevoelstemperatuur dan de temperatuur die gemeten wordt. Dat zijn de "dog days"! En ja hoor, die kennen we hier maar al te goed... Brisbane is nog steeds dicht bij de zee en randje tropisch, dus er is hier vaak een vochtige warmte te voelen. En vaak bedenk ik - als ik naar m'n bushalte wandel - dat ik eigenlijk zonnecrème had moeten smeren op m'n armen (gelukkig heb ik veel schaduw onderweg en aan de bushalte). De zon brandt al zo sterk, al zo vroeg in de dag ... En toch, ik heb nog steeds geen aboriginal huidje haha. Ik blijf te veel uit de zon, moet nu (tijdens mijn zomervakantie) full time werken, en tijdens een dagje strand zie je me met een dikke laag zonnecrème en hoed.
Momenteel hebben we al veel regen gezien. De australische kinderen/ jeugd hebben geen geluk tijdens hun grote vakantie, want te veel regenzones passeren ons deze maand. Er is zelfs sprake van een cycloon die misschien het verre Noorden van Queensland kan treffen. Tja, de Tropen hé.
Het einde van ons schooljaar was nog erg fijn. Wij hebben echt een leuke klas, met een harde kern van 6 mensen en onze leerkracht. Zelfs bij de moeilijke opdrachten kunnen de andere klassen ons altijd horen lachen en plezier maken. Dus bedachten we dat we het einde van het schooljaar een beetje feestelijk moesten vieren. En hoe kan je dat beter doen, met een internationale klas, dan "typische" hapjes meebrengen?!? Onze leerkrachte bracht chop suy (niet zeker van de spelling), we hadden "echte" Thaïse Phad Thai, Venezuelaanse quesillo (een soort van crème caramel), Colombiaanse empanadas en ik bakte Kletskoppen (ze zagen er wel wat donkerder uit dan in het Libelle kookboekje haha). En nadien alles doorspoelen met een Australisch pintje, jaja, onze leerkrachte en haar partner waren ook van de partij!
De week van Kerstmis was een beetje teleurstellend qua werkuren, maar gelukkig kon ik het ombuigen tot iets leuks. Ik had vier dagen op een rij "off work" en tijdens mijn laatste schoolweek had één van m'n medestudentes al voorgesteld dat ik op bezoek kon komen tijdens haar weekje verlof. Haar familie (tante en nonkel en zijn moeder) en zij boekten een lodge (een wel erg uit de kluiten gewassen chalet) in Bunya Mountains National Park. Dit NP situeert zich op de uitlopers van het Great Dividing Range, ongeveer drie uurtjes rijden vanuit Brisbane. De naam "stamt" uit de Bunya pine trees, die de regio bebossen. Het is er zalig rustig!!! Telefoonconnectie is niet gegarandeerd - jippie, echt verlof! Weer erg veel vogeltjes gezien ( en gehoord), sommigen waren zelfs zo gewend aan mensen (en gelokt worden met droge crackers) dat we ze op onze arm konden laten zitten. En tijdens de boswandelingen "catbirds" gehoord - zij hebben hetzelfde effect als de kookaburra's, zij maken me lachen! Na een lunch mét Brusselse wafels (jaja, Peter kocht me een wafelijzer - wel zo een commerciëel toeristisch, met hartjesvorm, maar kom) terug naar de stadse wereld, waar we op kerstavond een BBQ met vrienden hadden. Lekker gezellig! Kerstdag zelf ook met vrienden gevierd - lunch met geglazuurde ham (eentje dat een Afrikaans dorp voor een week kan voeden), Yorkshire puddings, pigs in blankets, varkenspastei, gemarineerde scampi's, couscous en "moeke's beproefde" zalm-pasta-salade... Zoals je merkt, een lunch vol overdaad. En nadien volgde nog het dessertenbuffet: profiteroles, trifle, chocolade en Kalua (een soort van koffielikeur)cake een beetje kaas. Op Boxing Day, ofte tweede Kerstdag - ook nog een officiële feestdag - met enkele vrienden naar het strand om 's avonds opnieuw een geglazuurde ham aan te snijden ;-) .
Sindsdien werk(te) ik vijf/ zes dagen per week, dus weinig interessants daarover.
PS: zoek op het internet het nummer van Florence and the machine = prachtig! En misschien ook het geluid van de "catbird"?

  • 19 Januari 2015 - 22:43

    Veronique:

    Veel eten precies daar ! Happy NewYear and keep us posted x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Coorparoo

Ik ben er ondersteboven van

Mijn nieuwe leven als (werkend)student in het land down under.

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2015

De fabeltjeskrant

26 April 2015

Op verzoek

19 Maart 2015

Make it happen

17 Februari 2015

B(l)each

19 Januari 2015

Dog days
Karen

voila, eindelijk bereik ik het tijdperk van e-dagboeken en reisverhalen

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 37984

Voorgaande reizen:

17 Juni 2015 - 17 Juni 2015

M'n thuis is waar m'n stella staat

23 November 2013 - 15 Maart 2015

Ik ben er ondersteboven van

15 Oktober 2012 - 13 Oktober 2013

een nieuw avontuur

05 Augustus 2012 - 11 September 2012

Afstudeerreis Winke

02 Augustus 2010 - 02 December 2010

Cutting Karen goes solo

Landen bezocht: