Op verzoek - Reisverslag uit Kangaroo Point, Australië van Karen Mermans - WaarBenJij.nu Op verzoek - Reisverslag uit Kangaroo Point, Australië van Karen Mermans - WaarBenJij.nu

Op verzoek

Door: Kangaren

Blijf op de hoogte en volg Karen

26 April 2015 | Australië, Kangaroo Point

Ons Geertje vroeg zich af of ik niet een tekst kon schrijven over het eten in Australie. Dit zette me aan het denken. Het is moeilijk om specifieke gerechten aan te halen, aangezien Australie zo'n mengelmoes is van verschillende culturen/ invloeden.
Maar we zullen beginnen met het meest bekende - soms ook beruchte - product in Australie: Vegemite! Dit chocoladepasta ogende goedje dat ze op de boterham smeren. Nu moet ik even een waarschuwing uitschrijven. Indien je, zoals nonkel Luc, Vegemite een centimeter dik op uw boterham smeert, dan zijt ge "gecharelt". Zelfs een geboren en getogen Australier zou dit niet doen, ook zij smeren maar een flinterdun laagje (het brood moet nog een beetje te zien zijn). Vegemite mag dan misschien wel de textuur hebben van een chocopasta, de smaak is helemaal anders. Ik kan het het best vergelijken met smeerbare OXO = ongelooflijk intens en zout! Als je er niet mee bent opgegroeid, zal je nooit die Australische liefde delen.
Je zou verwachten dat Australie een nationaal gerecht heeft op basis van kangaroo, maar gek genoeg is kangaroo niet een type vlees dat Australiers gebruiken. Waarom dat zo is? Geen idee, ik weet wel dat de boeren ze een ongelooflijke pest vinden, dus die zijn ze liever kwijt dan rijk. Ik denk dat er in Australie statistisch gezien veel meer rund (steak) wordt gegeten dan iets anders. Mensen eten hier veel te grote porties vlees. Je kan hier bijna overal op de kaart een steak menu vinden waarbij het "kleinste" stukje vlees 250g is, oplopend tot over 500g... En ze "verkrachten" hun steaks dan nog, de meesten willen hun vlees goed doorbakken (sorry moeke, ik wijs niet met de vinger, maar je begrijpt wat ik bedoel).