De fabeltjeskrant - Reisverslag uit Kangaroo Point, Australië van Karen Mermans - WaarBenJij.nu De fabeltjeskrant - Reisverslag uit Kangaroo Point, Australië van Karen Mermans - WaarBenJij.nu

De fabeltjeskrant

Door: Kangaren

Blijf op de hoogte en volg Karen

27 Mei 2015 | Australië, Kangaroo Point

Nu we verhuisd zijn naar Kangaroo Point, wonen we in een iets groenere omgeving. En nee, kangaroos kan je hier niet vinden... Dat zou al te gek zijn. Maar geen paniek, er is hier genoeg "wildlife", zelfs zo dicht bij het stadcentrum. De fruit bats zijn overal te vinden. Vergeet de dwergvleermuisjes ... Dit is een heel ander caliber! De fruit bats, of vliegende honden hebben een vleugelspanwijdte van ongeveer een meter. Zij gebruiken geen echolocation, maar vertrouwen op hun zicht in de schemer EN hun reukvermogen. En kibbelen dat ze doen.
Een ander beestje dat overal rondkruipt is de possum. Er zijn vele soorten possums, maar euh, in het donker kan ik ze niet echt onderscheiden. Maakt ook niet uit, tzijn kleine deugnieten. Australia heeft nog alle elecriciteitslijnen bovengronds, dus zij hebben een fantastisch parcour om overal rond te kruipen.
En dan alle vogels die hier rondvliegen. Ik heb het gevoel dat één pelikaan zijn intrek heeft genomen op de Brisbane rivier. Ik kende enkel de vale pelikanen vanuit de Antwerpse Zoo ... Deze vogels zijn meer majestueus dan hun zielige achterneven in Antwerpen. Prachtig in zwart en wit en dan het gele randje rond hun oog. En deze zijn ook groot! Geweldig om ze te zien ronddobberen op het water, maar helemaal om hen door het luchtruim zien te zweven.
De meest voorkomende vogels zijn de magpie (denk aan een kraai-achtige ekster), kraaien, de witte ibissen (een echte pest!), the crested pigeon (een duif met een kuif), magpie-lark (ekster-achtige), noisy miner (of een mickey bird), pied currawong, en verschillende soorten duiven. We hebben hier ook enkele kookaburra's in de buurt, maar ik heb nog niet kunnen uitmaken of het de blue-winged of de laughing kookaburra is.
Een dikke maand geleden was er commotie rond de oever van de rivier. Kleinere vogels waren in verdedigingsmodus tegen een grotere vogel. Ik dacht dat ik het vederpatroon herkende en snelde naar mijn fototoestel, mét zoemlens. En jaja, ik had het juist... Een white-bellied sea eagle!!! Waw geweldig om die roofvogel zo dicht bij huis te zien. En de kleinere vogels waren erg dapper: van zodra de arend een rondje ging vliegen kwamen zij hem pesten. Zo vervelend waren ze dat de arend op een gegeven moment zichzelf ondersteboven wierp in de hoop één van hen tussen zijn klauwen te kunnen grijpen. Waarom die roofvogel (en partner of kleintje) hier waren weet ik niet, maar ze zijn verder getrokken.
Maar het meest fantastische van deze buurt is dat wij een "buurt-uil" hebben! :-) geen idee wat voor uil, in het donker kan ik het niet uitmaken. Nu is er wel een klein nadeel aan verbonden ... De eerste twee maanden nam hij graag zijn uitkijk op de electriciteitspaal/ -draad voor onze slaapkamer. Probeer maar eens te slapen wanneer meneer de Uil constant ligt te "oehoeën" haha. Nu kan ik erom lachen, want ik vind het geweldig om meneer de Uil bij ons te hebben.
Momenteel is het herfst, bijna winter. Overdag, in het zonnetje is het zalig en midden 20°C, maar 's ochtends en 's avonds koelt het fameus af tot een 12°C. Herfst betekent ook hier dat de spinnen liever wat dichterbij komen, dus enorme golden orb vrouwtjesspinnen zijn nu overal te vinden. Gelukkig zijn deze niet gevaarlijk voor ons (in tegenstelling tot anderen).
Vanaf juli begint het whale season opnieuw ... Ik kijk er al naar uit. Eind februari zijn een vriendin en ik op cruise in Moreton Bay gegaan. Volgens de cruise organisatie zou er een grote kans zijn om dolfijnen en zeekoeien te zien -> de verwachtingen waren hoog. Jammer genoeg was er net een tropische storm aan het broeden, dus niet echt stralend weer. Een zalige dag nochtans. Er was boom netting (voor de uitspraak denk aan de baby BOOM): er wordt een net achter het schip gehangen, waarin wij dan vasthaken en worden voortgesleepd over het water -> best wel leuk. En dan gaan snorkelen rond de Tangalooma wrecks voor de kust van Moreton Island. Een heel nieuwe wereld bestaat onder water. Op de weg naar Moreton hadden we vluchtig enkele dolfijnen gezien, dus de zeekoeien waren de volgende op de lijst. Jammer genoeg zijn ze erg schuw ... En dus geen dugongs/ zeekoeien voor ons. Maar wel enkele zeeschildpadden :-)

Vanavond is het de eerste wedstrijd van the state of origin, een rugby competitie tussen Queensland (waar wij wonen) en New South Wales (denk aan Sydney). Vorig jaar won NSW de beker, na 8 jaar overwinningen op een rij voor Queensland. Dus ... Kben benieuwd wat dit jaar zal geven. Vanavond gaan we met vrienden naar een naburig hotel/ pub om de match te zien. Ongetwijfeld zal het er geanimeerd aan toe gaan. "Go Queenslander" zoals ze hier zeggen.

  • 27 Mei 2015 - 08:52

    Bieke:

    Wat fijn om te lezen hoe geweldig je geniet van de prachtige natuur daar

  • 27 Mei 2015 - 10:20

    Moeke:

    en zeggen dat wij al blij zijn als we merels of mussen in ons tuintje kunnen spotten...

  • 27 Mei 2015 - 13:28

    Geertrui:

    klinkt fantastisch
    ik spaar dapper verder :-)

  • 29 Mei 2015 - 09:00

    Koen Vander Meulen:

    Karen,
    Je geniet duidelijk van de "fringe benefits" van waar je nu woont, en je nieuwe al dan niet gevleugelde buren.
    Ik merk dat je serieus begint te snorkelen, blijft er nog tijd over om er nog wat anders bij te nemen?

    Doet Peter ook mee aan die expedities?

    nonkel Koen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Kangaroo Point

Ik ben er ondersteboven van

Mijn nieuwe leven als (werkend)student in het land down under.

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2015

De fabeltjeskrant

26 April 2015

Op verzoek

19 Maart 2015

Make it happen

17 Februari 2015

B(l)each

19 Januari 2015

Dog days
Karen

voila, eindelijk bereik ik het tijdperk van e-dagboeken en reisverhalen

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 37985

Voorgaande reizen:

17 Juni 2015 - 17 Juni 2015

M'n thuis is waar m'n stella staat

23 November 2013 - 15 Maart 2015

Ik ben er ondersteboven van

15 Oktober 2012 - 13 Oktober 2013

een nieuw avontuur

05 Augustus 2012 - 11 September 2012

Afstudeerreis Winke

02 Augustus 2010 - 02 December 2010

Cutting Karen goes solo

Landen bezocht: