Warning: you may not want to leave - Reisverslag uit Hobart, Australië van Karen Mermans - WaarBenJij.nu Warning: you may not want to leave - Reisverslag uit Hobart, Australië van Karen Mermans - WaarBenJij.nu

Warning: you may not want to leave

Door: kangaren

Blijf op de hoogte en volg Karen

14 Augustus 2010 | Australië, Hobart

Deze titel is voluit "Warning: after visiting Tasmania, you may not want to leave. Dit staat op de voorkant van een brochure over Tasmanie. Ondertussen kan ik begrijpen waarom. Je hebt in heel Tasmanie minder inwoners dan in Antwerpen, verspreid over een oppervlakte van ongeveer de Benelux denk ik. En de meeste mensen leven in Hobart, de "hoofdstad". Ik weet dat Lissabon een heuvelachtige stad is, maar Hobart is dit zeker ook. Amai, ik voel m'n kuiten constant, vanaf het moment dat je 5 min wandelt. Ongeveer een derde van het eiland is National Park of zelfs World Herritage. Njam het is hier nog echt rustig, de natuur kan nog natuur zijn. Maar vake, zoals jij altijd zegt: als het groen ziet, moet het regenen. En dat gebeurt ook op Tassie. De eerste dag was een dag om snel te vergeten: gietende (bucketing) regen de ganse dag! Toevallig kwamen Matthew en Adrian op dat moment langs het hostel. We raakten al snel aan de praat en zij wilden graag een visite brengen aan de Cadbury fabriek - chocolademerk dat blijkbaar in de Commonwealth erg bekend is. Ik ben meegegaan, als erg kritische proever: nee, Cadbury zou niet door de examens van goede chocolademakelij geraken :-)
Sindsdien doen we eigenlijk alles samen. Donderdag ben ik met Adrian naar Port Arthur gegaan. Port Arthur is het grootste gevangeniscomplex van Tassie, ik denk zelfs van Australie. Toch van vroeger. Ongelooflijk waarom mensen vroeger werden opgesloten en welke straffen werden uitgesproken. Onderweg naar Port Arthur passeer je Eaglehawk Neck, dit is ook een soort NP, met ongelooflijke kustformaties. Waw! Vorige keer hebben we de Great Ocean Road gedaan, maar dit is zeker zo goed, omdat de kliffen ook begroeid, bebost zijn. Die donderdag was het weer redelijk goed in Hobart, maar nog steeds erg wisselvallig in de omgeving. Dat maakt dat ik vooral op jacht ging naar goede regenboog-foto's. En ik denk dat het me gelukt is ...
Vrijdag de 13e was een schitterende dag: we hadden stralend weer, maar ook de plaatsen waar we kwamen waren ongelooflijk knap. Moeilijk te beschrijven, ik probeer. We gingen naar Bruny Island, een eiland iets zuidelijker dan Hobart. Daar belandden we op Barnes Bay, waar je aan een prachtig meer staat, niets hoort behalve de windverplaatsing van een fladderende kraai!!!
Op Bruny Island hebben ze baaien die me herinneren aan dat Nationale Park waar we naartoe reden vanuit Wilderness, Zuid Afrika. Mooie zandstranden gekruld en omzoomd door beboste kliffen. In de namiddag deden we de Fluted Cape Walk, waar ik inwendig vloekte: "Waar ben ik toch aan begonnen, ik geraak amper die berg op, terwijl Matthew als een gazelle naar boven huppelt". Maar eens we (na een half uur stijgen) op de klif stonden was ik dat helemaal vergeten! Ongelooflijk, weer zo'n plaats waar je beseft dat de natuur echt wel gro(o)t(s)er is dan de mens! Ongelooflijk, echt! Ik kan het niet anders omschrijven. Ik heb bovenop een rots gezeten en absoluut genoten van het uitzicht. Op de weg naar beneden merkten we plots wallabies (kleinere versie van Kangaroo's). Geprobeerd om ze te fotograferen in het bos, maar hun vacht valt amper op tussen alle takken. En als je dichterbij wil komen, hoor je plots een tak kraken en uiteraard schieten ze dan weg. Dju, wat heb ik dat takje verwenst. Ik was er bijna! Maar ... eens we terug aan zee kwamen, zaten er nog meer wallabies. En hier had ik meer licht en tegen het gras steekt hun vacht meer af. De jacht op wallabie-foto's kon beginnen. Op het laatste was Matthew een wallabie aan het opjagen langs een kant en ik stond aan de andere kant. Tussen ons enkele bosjes met een opening in het midden, waar onze wallabie zat. Net toen Matthew en ik wilden afdrukken, dook de wallabie weg. Pff, die wilde dieren toch ... eer je die goed in beeld hebt. Maar wat fantastisch om ze te zien. Die dag was echt fantastisch!
Vandaag was het Salamanca Market, blijkbaar is dit overal (?hu?) bekend. Het is een markt die vroeger voornamelijk "uitgebaat" werd door hippies die naar Hobart trokken en daar hun zelfgemaakte spullen verkochten. Nu zijn er nog enkele hippies (qua kledij en mss in their mind), maar nu heb je alles en iedereen. Verschillende standjes met foto's, uitvergroot en ingekaderd, groentenkramen, eetkraampjes, spullen in hout gemaakt, muzikanten, .... Het is inderdaad een erg uitgestrekte markt. Ik had nooit gedacht dat er in Hobart zo'n grote markt zou zijn. In de namiddag gingen we naar Mount Wellington. Mt Wellington kon je gisteren vanop Bruny Island zien als de tafelberg met zelfs z'n tafelkleedje. Deze berg ligt eigenlijk vlak naast Hobart en eenmaal boven kan je erg ver in Tassie zein (bij een klare dag, maar vandaag was bewolkt en droog). Maar koud!!!! Brrrr, en de wind (zoals aan Kaap de Goede Hoop) ... Een vrouw vertelde ons dat het op de top 3 graden C was, maar met de wind voelde het veel kouder aan. Ik heb het al vaak koud gehad in Tasmanie, maar dit slaat alles!
M'n Belgische diner was absoluut een schot in de roos!!!!!
Ik kreeg al veel complimenten over m'n Engels :-) Volgens Matthew was alles goed, alleen moet ik letten op/ werken aan m'n uitspraak van "th". Maar het lukt ...
Eens zien of m'n Engels schrijven ook zo goed gaat. Now in English.

I have a brochure that has a warning sign up at the front. Warning: when you visit Tasmania, you may never want to leave. Even now, I can see why they put up this warning sign. Tasmania is another Australia, another world for me!
My first day in Hobart ... it was bucketting down! Oh my days (I have just learned from John, guy in backpackers place, that this is a London saying for Oh my god). I don't like this weather. Eventhough I live in Belgium and we have a lot of rain, that doesn't mean that I don't mind. This is so depressing. But ... it was also my luck, because of the rain I stayed inside The Pickled Frog. Suddenly Matthew and Adrian came in to stay here as wel. We started talking and since I am a Belgian, Matthew invited me to a chocolatetour at Cadbury's. He would like to see me taste the Cadbury chocolate (and perhaps spit it out). Well, I didn't do that, I've got manners! But indeed, it's not as good as Belgian chocolate. Although I made chocolatemousse with Belgian and Haighs chocolate, wich was good!!
From that moment, we're doing everything together.
Thursday I went with Adrian to Port Arthur, the prisonerscomplex. On the way over you pass Eaglehawk Neck, wich is a kind of a NP, where you have dramatic coastlines. Waw, I adore them. You can't see this in Belgium. Hughe cliffs covered with trees, and the see/ ocean smashing into the rocks. Amazing! The weather was not so good, so we had a couple of showers. But there were also a lot of rainbows! Everytime I see that, I'm still amazed, just beautiful. We saw Tasman Arch, Devils Kitchen, Tessellated Pavement, Waterfalls Bay, .... And we had a tour at Port Arthur about its history.
Yesterday we had a fantastic day. The weather was great: sunshine and hardly any clouds. So we went to Bruny Island. Here you can truly understand the warning sign. When we were standing at Barnes Bay it was so quiet that we could hear the wind that the crow makes while flying. How wonderful is that?!
In the afternoon we did the Fluted Cape Walk, wich was pretty steep. I was cursing myself ... until I came to the top. The view is priceless, you instantly forget that you climbed so high (30 min). I sat at a rock (almost with my feet hanging over the edge) and realised -again- that humans are just tiny in comparisson to nature. You can almost feel its power. Unbelievable!! This was the best, I don't think I will have this feeling many times again. On our way down we spotted some wallabies in the bush. Oh, I really wanted to make a good picture of them. I got quit close, but then apparently I stepped on a stick, branch (don't know how to call it) and off course the wallabies took off. But, no worries mate. Dowwn at the sea there they were also! And there I got more lights and therefor better pictures ... Lucky me (and the guys - they said I can join them because I take good pictures ;-) )!
Today we went to Salamanca Market ... it was hughe. I didn't think it was this big. But it was charming. In the afternoon we've gone to Mount Wellington. The view up there is amazing, but you have to pay a price ... it is FREEZING up there. The lady told us it was 3 degrees C, nut there is also this icy wind! Pff, too cold!!! Matthew and Adrian and me will take off at Hobart on Monday. Then we will head off towards the East Coast, wich is amazing they say... I'm curious.
Over...Roger... ;-)

  • 14 Augustus 2010 - 10:23

    Kris:

    Fijn te lezen dat je het daar zo goed hebt. En meteen al twee mannen aan de haak geslagen, hihi (kunnen ze goed volleyballen???) Goed dat je gezelschap hebt om mee rond te trekken.

    Geniet ervan daar. groetjes

  • 14 Augustus 2010 - 11:24

    Sexy Sarah:

    Jaloers jaloers jaloers!!! Klinkt FANTASTISCH. Ga straks met Sandra naar Linkerwoofer, maar zonder u is dat toch niet hetzelfde zenne :-(
    En troost u, hier is't zomer, maar niet veel beter! Vandaag valt het gelukkig nog beetje mee, maar vanaf morgen regen regen regen boehoe.
    Have fun darling!! Miss you lots XXX

  • 14 Augustus 2010 - 18:30

    Anke:

    Wat leuk om je verslagjes te lezen!Het enthousiasme druipt er van af!En nu met twee metgezellen zal het wel helemaal leuk zijn!En idd hier in België is het niet veel anders dan regen.
    Geniet er nog van,ook al is het af en toe koud!
    X

  • 14 Augustus 2010 - 20:33

    Wim S:

    Geniet ook maar van da beke kou en regen. Ge gaat daar nog aan terugdenken als ge uit Tasmania zijt en ter plaatse een vijverke zweet.

  • 16 Augustus 2010 - 07:22

    Drowning Bieke:

    Terwijl ik aan het lezen ben, krijg ik allerlei beelden, maar de werkelijkheid zal nog veel adembenemender zijn dan ik mij kan voorstellen. Fijn te lezen dat je al leuke contacten gelegd hebt en al zeker niet eenzaam bent. Warme groeten om je wat verwarmen in Tassie

  • 20 Augustus 2010 - 10:44

    Myself:

    wel, vandaag heb ik een verloren dag achter de rug - voor niets (niet volgens mijn portefeuille) over en weer gereden naar Hobart en terug naar Launceston. Morgen toch terug naar Hobart en dan maandag terug naar Launnie ... het houdt me bezig zeker?! mn mannen zijn vertrokken, dus ook mn vervoer :-( heel fijn gezelschap, maar gn volleyballers. Toch gaat Adrian mij voorstellen aan een volleyballer, zodat ik in november kan oefenen. Karen x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Hobart

Cutting Karen goes solo

Recente Reisverslagen:

30 November 2010

kwallenalarm

29 Oktober 2010

Dave van Freo

12 Oktober 2010

Kimberley en Darcy

11 Oktober 2010

Kakadu en regenboogslang

11 Oktober 2010

Adelaide - stad der kerken
Karen

voila, eindelijk bereik ik het tijdperk van e-dagboeken en reisverhalen

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 38031

Voorgaande reizen:

17 Juni 2015 - 17 Juni 2015

M'n thuis is waar m'n stella staat

23 November 2013 - 15 Maart 2015

Ik ben er ondersteboven van

15 Oktober 2012 - 13 Oktober 2013

een nieuw avontuur

05 Augustus 2012 - 11 September 2012

Afstudeerreis Winke

02 Augustus 2010 - 02 December 2010

Cutting Karen goes solo

Landen bezocht: